Automobilka Praga byla jednou z prvních na území ještě neexistujícího Československa, založena byla totiž už v roce 1907. Její začátky byly těžké, ale podařilo se jí prosadit a stát se favoritem na trhu osobních automobilů a později hlavním dodavatelem převodovek do nákladních automobilů. S určitou mírou výroby přežila i restituce a s přeorientováním zejména na motocykly pod původní značkou Praga přežila až do roku 2004, kdy byl závod uzavřen.
Nynější podoba je výsledkem 15 let chátrání. Má výprava se uskutečnila v roce 2015, později ještě dvakrát. Ačkoliv jsou známky po vandalismu v budově zjevné a přestože jsem zde byl 3x bez sebemenšího problému, je areál údajně hlídaný nekompromisní rychlou ochrankou se psy. Tuto informaci mi potvrdili i zástupci z řad poctivých urbexerů, takže asi na ní něco pravdy bude a měl jsem prostě jen štěstí. Jediný, na koho jsem zde ve všech třech případech narazil je bezdomovec na příjezdové silnici do areálu – právě se psem, kterého však stačí dostatečným obloukem obejít.
Interiér budov je značně poničený – téměř všude zatéká, což působí zvláštní zvukovou kulisu a uceluje atmosféru zkázy a samoty. Budovy jsou několikapatrové, plné zbytků průmyslové techniky, odpadů ve formě sudů od olejů, zaházené obrovskou masou tehdejší pouze papírové byrokracie a vyzdobené nápisy z dob komunistické éry. Zůstal zde i salon vyzdobený ku příležitosti pravidelného sjezdu KSČ, avšak vandaly přesunutý do doby druhé světové války a okupace Hitlerovými vojsky. Osttně interiér si můžete prohlédnout nejlépe právě ve videu! 🙂